Teemaharjoittelu siltaa opettajankoulutusta

Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella on kehitetty lukuvuoden aikana erilaisia tapoja toteuttaa luokanopettajien peruskoulutukseen olennaisesti kuuluvia harjoitteluita. Uutta luova asiantuntijuus -hanke on ollut mukana pohtimassa, suunnittelemassa ja toteuttamassa uudenlaisia avauksia harjoitteluun liittyen. ULA-hankkeen keskeisenä tavoitteena on opettajien perus- ja täydennyskoulutuksen siltaaminen. Tämä Lue lisää…

TALIS 2018: Tukea opettajan yksilölliselle ja koulun yhteisölliselle kehittämiselle

Suomalaiset opettajat pitävät työstään ja ovat työhönsä tyytyväisiä. Näin voisi summata olennaisimman TALIS 2018 -tutkimuksesta. Opettajien osallistuminen pitkäkestoiseen ammatillista kehittymistä tukevaan koulutukseen näyttää kuitenkin olevan hiipumassa, ja täydennyskoulutusta tulisikin kehittää niin, että se soveltuu opettajien omiin ammatillisen kehittymisen tarpeisiin ja tarjoaa virikkeitä ja inspiraatiota omaan opetukseen. Samalla opettajia tulisi kannustaa kehittämään koulua yhteisöllisesti. Opettajat tarvitsisivat uskallusta ylittää näitä yhteistyön tekemistä vaikeuttavia kynnyksiä, ja siihen tarvittaisiin paitsi rakenteellisia muutoksia, myös asenteiden ja arvojen näkyväksi tekemistä ja yhteisen ymmärryksen rakentamista.

Opimme yhdessä ja toisiltamme – Opettajankouluttajien yhteistyöstä

Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen yliopistonopettaja Jarmo Leskinen ja lehtori Mari Hankala opettavat yhdessä tutkivan oppimisen kurssia, jossa yhdistyvät mate-matiikka ja äidinkieli. Kurssi on toteutettu kokonaan samanaikaisopetuksena, mikä tarkoittaa sitä, että kumpikin opettajankouluttaja on jatkuvasti läsnä, jolloin he voivat tuoda kummankin omat näkökulmat luontevasti mukaan keskusteluun. Yhteisopettajuus on tuonut uusia oivalluksia ja iloa työhön. Yhteistyö on vaatinut rutkasti suunnitteluaikaa ja jaetun ymmärryksen muodos-tamista, mutta antanut huomattavasti enemmän.

Tavoitteisiin uhrattu aika kannattaa!

Tavoitelähtöisyys voi avata mahdollisuuksien avaruuden. Tämä väite ei ole pelkästään perusopetuksen opetussuunnitelmasta lähtevä, vaan sitä tukevat myös opettajien kokemukset ja tutkimustieto. Tavoitelähtöisyydestä hyötyvät niin opettajat, oppilaat kuin huoltajatkin. Oppikirjat, opetussuunnitelma ja oppimisen tavoitteet voivat arkipuheessa kietoutua yhdeksi ja samaksi asiaksi. Lue lisää…

Kun monialaisesta oppimisesta tuli koulussa arkipäivää – Teemaoppiminen Sannaisten koulussa

Aiemmassa jutussamme kerroimme Sannaisten koulun (Sannäs skola) toimintakulttuurin muutosprosessista. Tässä jutussa ja siihen liittyvällä videolla luodaan tarkempi katsaus koulun toimintakulttuuriin ja arvomaailmaan tiiviisti kytkeytyvään teemaoppimiseen. Kuinka systemaattisesta oppiaineiden integroinnista tuli Sannaisten koulussa arkipäivää ja mitä se merkitsee koulun arjessa? Monimuotoistuvassa Lue lisää…