Tänään opimme tekemään yhteistyötä

Työyhteisöissä on lukuisia tekijöitä, jotka kannustavat meitä tekemään yksin ja välttämään yhteistyötä. Tekijät ovat yhtäältä rakenteellisia, mutta myös meistä työntekijöistä syntyviä. Siinä missä toiselle yhteistyö on voimavara ja motivaattori, toinen näkee yhteistyön haastavana. Yhteistyöstä saadut epätasa-arvoiset tai huonot kokemukset voimistavat Lue lisää…

Tavoitteisiin uhrattu aika kannattaa!

Tavoitelähtöisyys voi avata mahdollisuuksien avaruuden. Tämä väite ei ole pelkästään perusopetuksen opetussuunnitelmasta lähtevä, vaan sitä tukevat myös opettajien kokemukset ja tutkimustieto. Tavoitelähtöisyydestä hyötyvät niin opettajat, oppilaat kuin huoltajatkin. Oppikirjat, opetussuunnitelma ja oppimisen tavoitteet voivat arkipuheessa kietoutua yhdeksi ja samaksi asiaksi. Lue lisää…

Kun monialaisesta oppimisesta tuli koulussa arkipäivää – Teemaoppiminen Sannaisten koulussa

Aiemmassa jutussamme kerroimme Sannaisten koulun (Sannäs skola) toimintakulttuurin muutosprosessista. Tässä jutussa ja siihen liittyvällä videolla luodaan tarkempi katsaus koulun toimintakulttuuriin ja arvomaailmaan tiiviisti kytkeytyvään teemaoppimiseen. Kuinka systemaattisesta oppiaineiden integroinnista tuli Sannaisten koulussa arkipäivää ja mitä se merkitsee koulun arjessa? Monimuotoistuvassa Lue lisää…

Hyvinvoiva luokka syntyy luottamuksesta ja yhdessä olemisesta

Luokanopettaja Heikki Jyväsjärvelle opettajan työ on parhaimmillaan sitä, että saa tukea oppilaan kasvamista aidossa vuorovaikutuksessa. Yhtenä opettajan ensisijaisista tehtävistä Heikki Jyväsjärvi pitää oppilaantuntemuksen kehittämistä ja yhdessä tekemisen taitojen tukemista. Tänä päivänä Jyväsjärvi ajattelee, että kontrollin kautta on vaikea luoda aitoa oppimista tukevaa ilmapiiriä. Tiukoista raameista luopuminen ei kuitenkaan ole tapahtunut itsestään.

Kun koulu haastaa vanhat tavat – Sannaisten koulun muutosprosessi

Porvoossa sijaitsevan Sannaisten koulun esimerkki koulun toimintakulttuurin kehittämisestä tarjoaa välineitä yhteisöjen kehittämiseen, ammatilliseen oppimiseen sekä työtapojen muutokseen. Muutosta halutaan ymmärtää toimijoiden kautta. Ääneen pääsevät koulussa työskentelevät rehtori Jessica, opettajat Henkka ja Minna sekä koulun oppilaat. Artikkelin lopussa on ensimmäinen video Lue lisää…

Uutta luova kouluyhteistyö

ULA-hankkeessa on kehitetty uudenlaista koulun kehittämisen ja opettajien täydennyskoulutuksen mallia, jossa painottuvat yhteisöllisyys ja tiimityö. Valmiiden vastausten ja valmiiksi räätälöityjen toimintamallien tarjoamisen sijaan tavoitteena on tukea kunkin koulun omaa uniikkia kehittämisprosessia tutkimuspohjaista tietoa hyödyntäen.