Merkit lähestyvästä kesästä käyvät päivä päivältä ilmeisemmiksi. On vihertäviä nuppuja puissa, satakieliä puissa ja vaaleanpunaisia kukkia puissa. Kesään liittyy paljon odotuksia, mutta samalla myös tulemme pohtineeksi kulunutta rupeamaa. Ainakin itse pyrin kertaamaan vuoden tapahtumia ja muistelemaan yhdessä koettuja hetkiä. Samalla palaan muistelemaan isoa kysymystä: mitä olen oppinut?


Ai miten opin kirjoittamaan?

Kirjoittamaan opin varmaan koulussa. Tai ainakin sain toisinaan käsialastani hyvää palautetta. Lukiossa opettaja kehui kerran esseeni rakennetta. Tai oikeastaan tulkitsin poikkeuksellisen hyvän arvosanan kehuksi. Yliopistossa opin kirjoittamaan tarpeeksi pitkästi ja käyttämään lauseissa monimutkaisia rakenteita sekä hapuilevan tieteellistä ilmaisua. Kunnes minulle kerrottiin, että se ei ole tieteellisen kirjoittamisen tarkoitus.

Vertailimme taannoin kollegani kanssa kirjoittamiamme apurahahakemuksia. Sinänsä mielenkiintoinen kokemus, sillä hakemuspohjissa on usein tarkka runko ja otsikointi, jota tulee seurata. Se mitä taas tapahtuu otsikoiden välissä on erilaisten tulkintojemme tulosta. Olimme varmasti molemmat tehneet parhaimpamme ja tyytyväisiä tuotoksiimme Kuitenkin olimme oppineet kirjoittamaan hakemuksemme täysin erilailla. Ja nyt joku arvioisi näitä rinnakkain. Kuulostaa pelottavalta.

Oppiminen ei ole yksinkertaista. Ei. Se on yksilöllistä. Ja silti usein haastavaa. Luulisi, että kaiken opiskelun ja oppimisen jälkeen olisi hyvin perillä siitä, miten itse oppii parhaiten.

Mutta oppiminen on jopa joskus hieman ilkeää, koska jonkin asian ollessa liian helppoa, emme opi läheskään niin hyvin kuin metodimme perusteella usein oletamme. Kuinka monta kertaa olenkaan huomannut tekstiä alleviivatessani, että en muista juuri lukemastani mitään. Tuntuu kuin aivot eivät vastaanottaisi ja tallentaisi uutta tietoa. Oppimisen rutiinit ovat samaan aikaan tärkeitä, mutta ei ole aivan sama, mistä nämä rutiinit koostuvat.

Mutta näinhän olen oppinut tekemään.

Ja jos olet siunattu luontaisilla oppimisen lahjoilla koulussa – tai jos oppiminen on sinulle epämieluisaa – voi syy olla enemmän koulun tavassa nähdä oppiminen kuin omassa osaamisessasi.

Toisinaan (tämä on kyllä jo verrattavissa harrastukseen) YouTubessa erilaisia oppimisvideoita katsellessani pohdin, kuinka onnekkaita nykynuoret ovat. Heillä on “opettaja” aina yhden hakukomennon päässä. Mahtavaa.


Kuva Evgeni Tcherkasski Pixabaystä

Toisaalta onkohan oppiminen suuresti sittenkään muuttunut? Toki englantia voidaan oppia videoista, soittamaan voidaan harjoitella ja ehkä joku oppii matematiikkaa, käsittelemään kameraa tai rakentamaan katapultin.

Mutta toisaalta kiinnostuminen jonkin asian oppimiseen sen takia, että se on pakollista oppia, on hieman huono motivaattori. Eli ymmärrän, että kaikille oppimisvideot eivät olekaan se oppimislukot avaava avain. Opettavainen Youtube-video ei kuitenkaan takaa, että osaat vastata annettuun tehtävään oikein. Jos haluamme nähdä sen oppimisen tavoitteena.



WikiHow opettaa monia asioita, kuten esimerkiksi katapultin rakentamisen.


Tähän tarvitaan yhdistelemisen, soveltamisen ja rajaamisen taitoja. Tietoa sinulla voi olla, mutta rakenteen mukaisen vastauksen antaminen on toinen juttu. Tähän tarvitset kaikkea aiemmin oppimaasi:

  1. Aivan aluksi pohdi, mistä aiheesta haluat kirjoittaa. Rajaa aihetta ja kirjoita selkeästi niin, että lukija ymmärtää tekstisi.
  2. Muistele oppimaasi hyvän esseen rakennetta.
  3. Kirjoita selkeällä käsialalla. (Tai käytä siis selkeää ja helppolukuista fonttia)

Ja lopulta ymmärrä, että onneksi sinulla on tämänkin tehtävän jälkeen mahdollisuus vielä kehittää itseäsi ja jäsentää ajatuksesi uuteen järjestykseen.

Kiitos mukana olemisesta!

Vaikka kesä on vasta edessä, haluamme muistuttaa ULA-hankkeen jatkumisesta jälleen syksyllä, jolloin julkaisemme hankkeen loppujulkaisun. Keväällä olemme julkaisseet blogimme oppimisesta uusista oloissa ja projekti- ja tiimityötä ilmastokasvatuksen koulukokeilusta.

Lisäksi sivuilta löytyy myös tuoreet Ilmiömäistä!– teos ja sivut monimuoto-opiskelun ja yhtenäiskoulun opettajuuden kehittämiseen.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *